Tips Mengelakkan Kemalangan Jalan Raya

Written By Hafiz Rahman on Saturday, August 18, 2012 | 12:01 PM

Hari raya Aidilfitri akan menjelma sehari saja lagi. Semua orang sibuk membuat perancangan . Tak kurang juga yang sudah bertolak balik ke kampung halaman masing masing untuk menyambut lebaran bersama keluarga tersayang. Dalam keseronokan balik beraya, seharusnya aspek keselamatan adalah perkara utama yang perlu diutamakan dan diambil berat. Jangan ambil mudah dengan keselamatan anda dan keluarga hanya kerana ingin sampai cepat ke kampung. Semestinya kita tak mahu lebaran kali ini disambut dengan tangisan oleh keluarga. Hari ni aku nak kongsikan beberapa tips selamat balik kampung dan tips mengelakkan kemalangan dalam perjalanan balik kampung dari blog Denaihati

  1. Servis kenderaan dan periksa tayar kereta. Jangan lokek mengeluarkan sedikit budget untuk memastikan kenderaan dalam kondisi terbaik demi keselamatan keluarga. Apa lah sangat nilai wang ringgit jika dibandingkan nyawa isteri dan anak-anak. Jangan servis kenderaan last minute sebab takut-takut pusat servis dah tutup.
  2. Pemandu mesti bersiap sedia minda dua hari sebelum memandu pulang ke kampung. Pastikan tidur yang cukup supaya badan segar ketika memandu. Majoriti kemalangan berlaku akibat pemandu terlelap ketika memandu.
  3. Rancang waktu untuk pulang ke kampung jangan buat keputusan pulang ke kampung secara tergesa-gesa. Perancangan yang baik akan memastikan isteri dapat mengemas barang keperluan dengan lebih teratur dan tidak akan ada barang yang tertinggal.
  4. Solat malam dan berdoa semuga ALLAH SWT pelihara perjalanan pergi balik kita. Sebaiknya solat sunat musafir sebelum nak bergerak keluar pulang ke kampung. Pastikan membaca doa naik kenderaan sebaik sahaja kita mula bergerak pulang ke kampung.
  5. Bersabar ketika memandu dan ikut peraturan jalan raya yang telah ditetapkan. Ramai Rakyat Malaysia yang baik budi perkerti tetapi menjadi ganas apabila mula memegang stereng kenderaan. Ingat kita masih lagi berpuasa jangan ikut perasaan bukan sahaja hilang pahala puasa tetapi juga boleh mengundang kemalangan maut. Ingat bukan kita sahaja nak pulang awal pemandu yang lain begitu juga. Seandainya kita potong barisan dan memandu melulu pasti ini akan menyumbang kesesakan jalan raya.
  6. Jika mengantuk teramat sangat ketika memandu cari tempat yang selamat untuk berhenti dan berehat. Jangan paksa diri untuk cepat sampai tetapi akhirnya sampai ke hospital atau ke alam kubur.

Selamat pulang ke kampung halaman dalam keadaan selamat, Semoga anda selamat sampai untuk bertemu sanak saudara dan keluarga untuk menyambut lebaran kali ini dalam suasana penuh kegembiraan dan kebahagiaan. Selamat Hari Raya , Maaf Zahir Batin dari BlogHafizRahman

12:01 PM | 0 comments | Read More

MAJLIS IFTAR ‘MESRA KASIH MEDIA’ BERSAMA KUMPULAN AL ANSAR DAN USAHAWAN MUDA , DEWAN PERDAGANGAN ISLAM MALAYSIA (DPIM)

Written By Hafiz Rahman on Friday, August 17, 2012 | 10:47 AM

Alhamdulillah pada 18 Ramadhan yang lalu, aku berkesempatan untuk turut serta dalam satu majlis amal dan berbuka puasa bersama Team Denaihati , Anjuran Al-Ansar bersama Usahawan Muda, Dewan Perdagangan Islam Islam Malaysia (DPIM) di Kampung Sungai Kelambu , Banting Selangor. Iftar kali ini berbeza dengan iftar iftar lain. Kalau iftar lain selalunya diadakan di hotel hotel , tetapi kali ini penganjur mengambil pendekatan mendekati suasana dan merasai sendiri pengalaman berbuka di suasana kampung halaman yang indah dan berbuka bersama dalam keadaan tenang dan santai.

DSC_0645

Majlis yang dinamakan MAJLIS IFTAR ‘MESRA KASIH MEDIA’ BERSAMA KUMPULAN AL ANSAR DAN USAHAWAN MUDA , DEWAN PERDAGANGAN ISLAM MALAYSIA (DPIM) ini menjemput pihak media dan rakan blogger nombor satu negara iaitu Denaihati untuk bersama sama mengeratkan silaturahim di bulan penuh keberkatan ini dan mengenali pihak media dan blogger yang banyak membantu membuat liputan dan hebahan mengenai kumpulan al –Ansar dan anak syarikat terutamanya E-Qurban Resources Sdn Bhd.

DSC_0694

Bagi yang belum tahu, E Qurban Resources berperanan sebagai medium atau perantaraan kepada umat Islam untuk melakukan ibadah qurban dan aqiqah terutama dikalangan saudara islam di Kemboja. Dan pada 4-10 Jun lalu, 8 orang rakan media dan seorang blogger telah bersama membuat liputan ibadah aqiqah di Kemboja

DSC_0716

DSC_0643

Majlis iftar tersebut telah menjemput kedatangan anak anak anugerah dari Rumah Anak Yatim dan Asnaf As-Solihin dan pelajar tahfiz dari Sekolah Tahfiz , Ihya Al-Ahmadi dan golongan warga emas dan penghuni Warisan Kasih dibawah seliaan Hj Masyrukin , salah seorang sahabat perniagaan Kumpulan Al Ansar.

DSC_0663

Hj Masyrukin

DSC_0659

Hj Masyrukin sedang ditemuramah oleh media dan blogger yang hadir.

Sesuatu yang menarik untuk diketahui tentang Rumah Warisan Kasih dibawah seliaan Tuan Haji Masyrukin ini adalah ianya berbeza dengan rumah rumah kenangan dan warga emas yang lain dan ada keistimewaanya tersendiri. Rumah ini ibarat “rumah istirehat” untuk golongan warga emas dan bukan “rumah buangan” kepada golongan ini. Bila disebut rumah orang orang tua pasti dlaam benak fikiran kita terus akan terfikir golongan warga emas yang diabaikan dan dihantar oleh anak anak kerana tak ammpu menjaga ibu bapa lagi. Tetapi tidak dirumah Warisan Kasih .

Rumah Warisan Kaseh Darul Maghfiroh yang juga dikenali sebagai Warisan Kaseh adalah sebuah rumah istirehat dan pusat tarbiyah warga emas . Istimewanya , warga emas disini datang secara SUKARELA dan menjadi penghuni. Tiada istilah “dibuang” atau “diabaikan” di rumah ini. Sekitar 15 penghuni disini datang secara sukarela untuk bersama sama rakan seusia menghabiskan usia yang masih berbaki dalam suasana yang lebih kondusif dan tenang.

DSC_0672

DSC_0677

DSC_0690

Kata Tuan Haji Masyrukin,

Kenyataanya bila usia semakin meningkat , kesibukan anak anak mencari sumber pendapatan dan tuntutan berkeluarga sendiri adakalanya menyebabkan ibu bapa berasa tersingkir walaupun bukan niat anak anak melakukan begitu.Namun ada juga yang terlepas pandang kebajikan ibu bapa yang bukan sekadar mengharap anak anak memberi perlindungan tempat tinggal tetapi kasih sayang dan perhatian juga diperlukan., namun alasan keduniaaan sering menjadikan sesetengah anak lupa kepada jasa dan pengorbanan ibu bapa menyebabkan ada yang berkecil hati dan mahu keluar daripada rumah anak anak untuk mencari sedikit ketenangan dihujung usia

Rumah Warisan Kaseh memberi peluang kepada sesiapa yang berhajat untuk bersama membuat amal dan menyediakan tempat tinggal kepada golongan warga emas ini. Mereka boleh tinggal bersama penghuni lain , berpuasa, berbuka, bersolat jemaah, bertadarus al quran dan aktiviti lain sebagai satu keluarga besar. Untuk maklumat lanjut berkaitan Rumah Warisan Kaseh, maklumat adalah seperti berikut.


Warisan Kaseh Darul Maghfiroh

Lot 388, Jalan Dahlia 1

Kampung Sungai Kelambu Timur

42700 Banting , Selangor

Tel : 03-31875304

email:

atus@stremix.com

Penaja bersama untuk Majlis tersebut adalah Bio Cypress Extra dari Al- Ansar Food Supplies , tajaan kerepek dari perusahaan kampung Ros Enterprise serta tajaan makanan ringan oleh DPIM.

DSC_0652

Dan berikut foto foto  perjalanan sepanjang Majlis tersebut

DSC_0686

DSC_0704

DSC_0731

DSC_0738

DSC_0764

Meja rakan media

DSC_0766

persembahan nasyid

DSC_0807

DSC_0785

penyampaian sumbangan kepada golongan memerlukan

DSC_0833

rakan media dan blogger yang hadir

DSC_0850

penyampaian cenderahati kepada media dan blogger

 

10:47 AM | 2 comments | Read More

Gambar Lelaki Dikehendaki Bakar Teman Wanita

Written By Hafiz Rahman on Thursday, August 16, 2012 | 10:01 AM

KOMA DIBAKAR

KUALA LUMPUR: “Mama tolong kak ngah. Kak ngah sakit. Kak ngah kena bakar,” rintih seorang remaja perempuan berusia 16 tahun ketika menghubungi ibu angkatnya selepas dipercayai dibakar teman lelakinya di kawasan semak berdekatan Seksyen 1, Wangsa Maju, awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian jam 3.15 pagi itu, mangsa yang keluar bersama teman lelakinya berusia 19 tahun itu disimbah petrol sebelum dibakar menyebabkan terbakar lebih 25 peratus dari muka hingga ke pusatnya dan dilaporkan kritikal.

Bapa mangsa, Mat Zaki Mat Hussin, 45, berkata, anaknya, Nurul Firzanah yang masih bersekolah dalam tingkatan empat itu pergi ke rumah ibu angkatnya dan selepas tiba di sana, dengan kebenaran ibu angkatnya itu dia keluar untuk berjumpa teman lelakinya dipercayai untuk bersahur.

Menurut Mat Zaki, mereka yang sudah mengenali teman lelaki mangsa dan keluarganya tidak berasa syak untuk membenarkan mereka keluar bersama.

Bagaimanapun, katanya, jam 3 pagi, dia menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali memberitahu Nurul Firzanah dibakar berdekatan Flat Wangsa Sari di kawasan terbabit.

-Sumber myMetro

Kepada sesiapa yang mempunyai maklumat berkaitan lelaki ini, sila laporkan kepada polis dengan kadar segera kerana suspek kini sedang dicari oleh polis atas dakwaan cuba membunuh dan bakar. Suspek menggunakan motosikal Honda EX5 dengan nombor pendaftaran BLN 3093. Mohon sebarkan kepada yang lain.,

10:01 AM | 0 comments | Read More

Irma Hasmie Mengandung 5 Minggu

Written By Hafiz Rahman on Tuesday, August 14, 2012 | 10:00 PM


Jika sebelum ini ada spekulasi tentang pelakon dan pengacara yang baru melangsungkan perkahwinan pada Julai lalu, Irma Hasmie yang dikatakan mengandung, tetapi kini ia telah disahkan sendiri oleh tuan empunya badan.


“Insya Allah, memang betul saya sudah mengandung. Sekarang ini pun saya agak tidak sihat dan banyak muntah-muntah. Usia kandungan saya 4 minggu dan sudah mahu masuk ke 5 minggu”

“Saya selalu muntah-muntah dan tidak boleh menerima makanan. Namun, doktor memberitahu bahawa ini simptom biasa. Saya berharap badan saya cukup kuat menghadapinya”


Tahniah kami ucapkan kepada Irma Hasmie dan suaminya Redza Syah Azmeer yang bakal bergelar ibu dan bapa tidak lama lagi. Subur sungguh. hehe
10:00 PM | 2 comments | Read More

Jadual Cadangan Perjalanan Balik Raya 2012 PLUS

Menjelang Aidilfitri, permasalahan utama yang menjadi sesuatu yang pasti dilalui oleh semua yang ingin balik ke kampung adalah menghadapi kesesakan teruk sepanjang perjalanan terutamanya di sepanjang laluan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS).

Saban tahun, kesesakan teruk berlaku terutama menjelang kemuncak iaitu 2-3 hari sebelum menyambut aidilfitri. Bagi tahun 2012, umat Islam mungkin akan menyambut Aidilfitri pada hari ahad dan majoritinya akan mula membuat perjalanan balik ke kamoung halaman masing masing bermula hari Jumaat.

Untuk mengelakkan kesesakan yang terlampau teruk, pihak PLUS telah menyediakan jadual cadangan perjalanan kereta untuk pulang ke kampung masing masing. Jika kebanyakan dari pengguna boleh mengikut jadual yang dicadangkanb ini, mungkin kesesakan dapat dikurangkan dan masa anda berada di atas lebuh raya dapat dikurangkan.

Berikut adalah jadual cadangan perjalanan balik kampung yang disediakan oleh PLUS

jadual perjalanan plus tlc

klik pada gambar untuk besarkan. Semoga perjalanan anda pulang ke kampung dalam keadaan selamat untuk bersama menyambut hari lebaran.

sumber gambar : nescafeais

9:31 PM | 0 comments | Read More

Kemalangan Ngeri Libatkan Pelajar Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Seorang Maut

Written By Hafiz Rahman on Sunday, August 12, 2012 | 5:07 PM

Berita terbaru yang diterima mengenai kemalangan ngeri melibatkan pelajar Politeknik Tunku Syed Sirajuddin yang berlaku pagi tadi . 




Dilaporkan seorang meninggal dunia dan 2 lagi cedera akibat kemalangan yang berlaku  di lebuh raya Changlun-Kuala Perlis  . Kereta Perodua Viva yang  disewa oleh pelajar terbabit dikatakan hilang kawalan  dan merempuh sebatang pokok menyebabkan bahagian depan remuk dan enjin kereta tersebut tercabut. 






Mangsa yang meninggal disahkan sebagai  Ainun Izzaty Mat Jamil, 19 , pelajar semester 3 dari politeknik sama yang mati ditempat kejadian akibat cedera parah di kepala .  Pemandu kenderaan itu, Siti Nur Amalina Mohd Rashid, 19, dan penumpang hadapan Azwani M. Saad, 19, yang cedera parah kini dirawat di Hospital Tuanku Fauziah (HTF). Penuntut politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Pauh itu bersama dua lagi rakannya dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke Kuala Perlis pada pukul 8 pagi. 

Mangsa dalam perjalanan untuk menghantar kereta yang disewa tersebut di Kuala Perlis sebelum terlibat dalam  kemalangan. 






sumber gambar : 2dayblogger FB 
5:07 PM | 2 comments | Read More

Monorel KL Rosak , 183 Penumpang Diselamat Guna Skylift

Monorel KL rosak, 100 penumpang cemas

KUALA LUMPUR - Kira-kira 183 penumpang berdepan detik mencemaskan apabila monorel yang dinaiki rosak dan tersangkut di atas landasan di Brickfields hari ini.


Jurucakap bilik gerakan Balai Bomba dan Penyelamat Hang Tuah berkata pihaknya menerima panggilan pada kira-kira 2.18 petang.


"Monorel itu tersangkut berhampiran Stesen Tun Sambanthan sejurus keluar dari stesen tersebut menuju ke Stesen seterusnya, iaitu Maharajalela," katanya ketika dihubungi Bernama.
Beliau berkata seramai 35 anggota bomba dan enam jentera dari Balai Bomba Hang Tuah, Taman Desa, Pantai, Sri Hartamas bergegas ke tempat kejadian selepas menerima panggilan.
"Kami menyelamatkan 63 mangsa menggunakan kren bomba dan selebihnya menggunakan kaedah 'train-to-train evacuation' untuk menolak tren terbabit ke stesen Tun Sambanthan," katanya sambil menambah operasi menyelamat tamat pada kira-kira 4 petang.

Monorel KL rosak, 100 penumpang cemas


Sementara itu, Pengurus Hal Ehwal Media Syarikat Prasarana Negara Berhad Azhar Ghazali berkata kejadian berlaku pada 1.58 petang ekoran masalah 'traction Control' yang menyebabkan enjin berhenti secara automatik.


"Bagaimanapun, operasi berjalan seperti biasa pada 4.30 petang selepas operasi membaik pulih monorel selesai," katanya.


Beliau berkata seramai tiga penumpang dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur kerana seorang daripada mereka pengsan manakala dua lagi sesak nafas berikutan kejadian itu.


Sementara itu, seorang penumpang, Nur Izzah Nazihah Hasnul Bahrin, 14, dari Nilai, berkata sejurus sebelum insiden itu, tren yang bergerak seperti biasa tiba-tiba berhenti secara mengejut.
"Enjin tren berhenti secara tiba-tiba dan penghawa dingin juga tidak berfungsi," katanya.


Beberapa minit kemudian, beliau berkata semua penumpang mula cemas apabila terlihat dua orang pengsan akibat sesak nafas, selain keadaan yang panas di dalam tren itu.


"Satu jam kemudian, kami semua amat gembira apabila melihat anggota bomba tiba dan menyelamatkan semua penumpang," katanya.


Sementara itu, seorang pelancong dari England yang hanya ingin dikenali sebagai Matthew, 27, berkata keadaan di dalam tren amat sesak sebelum beliau menaikinya di Stesen Tun Sambanthan untuk ke Stesen Maharajalela.


"Ketika tren tiba-tiba berhenti masih ada penumpang yang ketawa kerana tidak menyedari apa yang sebenarnya berlaku," katanya. - Bernama

2:46 AM | 1 comments | Read More

Labels

TERKINI (175) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (71) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)