Senarai 50 Pemimpin Islam Paling Berpengaruh Didunia,Nik Aziz Di Tangga ke 42

Written By Hafiz Rahman on Saturday, September 22, 2012 | 8:00 PM



Berikut adalah senarai 50 pemimpin Islam yang paling berpengaruh di dunia. Seorang ulama dari Malaysia iaitu Tuan Guru Nik Aziz juga tersenarai di tangga ke 42 dalam senarai ini. Alhamdulillah Tuan Guru yang memang dikenali dengan sifat zuhudnya disenaraikan sebagai pemimpin yang berpengaruh di mata dunia. 


Senarai Pemimpin Islam Paling Berpengaruh Di Dunia 

 1. His Majesty King Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud, King of Saudi Arabia, Custodian of the Two Holy Mosques

 2. His Eminence Grand Ayatollah Hajj Sayyid Ali Khamenei, Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran

 3. His Majesty King Mohammed VI, King of Morocco

 4. His Majesty King Abdullah II bin Al Hussein, King of the Hashemite Kingdom of Jordan

 5. His Excellency Recep Tayyip Erdogan, Prime Minister of the Republic of Turkey

 6. His Majesty Sultan Qaboos bin Sa’id al Sa’id, Sultan of Oman

 7. His Eminence Grand Ayatollah Sayyid Ali Hussein Sistani, Marja of the Hawza, Najaf

 8. His Eminence Sheikh Al Azhar Dr Muhammad Sayyid Tantawi, Grand Sheikh of the Al Azhar University, Grand Imam of Al Azhar Mosque

 9. Sheikh Dr Yusuf Qaradawi, Head of the International Union of Muslim Scholars

 10. His Eminence Sheikh Dr Ali Goma’a, Grand Mufti of the Arab Republic of Egypt

 11. His Eminence Sheikh Abdul Aziz Ibn Abdullah Aal al Sheikh, Grand Mufti of the Kingdom of Saudi Arabia

 12. Mohammad Mahdi Akef, Supreme Guide of the Muslim Brotherhood

 13. Hodjaefendi Fethullah Güllen, Turkish Muslim Preacher  

14. Amr Khaled, Preacher and Social Activist

 15. Hajji Mohammed Abd al Wahhab, Ameer of the Tablighi Jamaat, Pakistan

 16. His Royal Eminence Amirul Mu’minin Sheikh as Sultan Muhammadu Sa’adu Abubakar III, Sultan of Sokoto

 17. Seyyed Hasan Nasrallah, Secretary General of Hezbollah

 18. Dr KH Achmad Hasyim Muzadi, Chairman of Nahdlatul Ulama, Indonesia

 19. Sheikh Salman al Ouda, Saudi Scholar and Educator

 20. His Highness Shah Karim al Hussayni, The Aga Khan IV, 49th Imam of the Ismaili Muslims

 21. His Highness Emir Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum, Ruler of Dubai, Prime Minister of the United Arab Emirates

 22. His Highness General Sheikh Mohammed bin Zayed al Nahyan, Crown Prince of Abu Dhabi & Deputy Supreme Commander of the UAE Armed Forces

 23. Sheikh Dr M Sa’id Ramadan al Bouti, Leading Islamic Scholar in Syria

 24. His Majesty Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan and Yang Di-Pertuan of Brunei Darussalam

 25. His Eminence Professor Dr Sheikh Ahmad Muhammad al Tayeb, President of Al Azhar University

 26. His Eminence Mohammad bin Mohammad al Mansour, Imam of the Zaidi Sect of Shi‘a Muslims

 27. His Eminence Justice Sheikh Muhammad Taqi Usmani, Leading Scholar of Islamic Jurisprudence, Pakistan

 28. His Excellency President Abdullah Gül, President of the Republic of Turkey

 29. Sheikh Mohammad Ali al Sabouni, Scholar of Tafsir

 30. His Eminence Sheikh Abdullah Bin Bayyah, Deputy-Head of the International Union of Muslim Scholars 

31. Her Eminence Sheikha Munira Qubeysi, Leader of the Qubeysi Movement

 32. His Eminence Sheikh Ahmad Tijani Ali Cisse, Leader of Tijaniyya Sufi Order

 33. Sheikh al Habib Umar bin Hafiz, Director of Dar al Mustafa, Tarim, Yemen

 34. Khaled Mashaal, Leader of Hamas

 35. Professor Dr M Din Syamsuddin, Chairman of Muhammadiyya, Indonesia

 36. Maulana Mahmood Madani, Secretary General of Jamiat Ulemae-Hind, India

 37. Sheikh Habib Ali Zain al Abideen al Jifri, Director General of the Tabah Foundation, UAE

 38. Sheikh Hamza Yusuf Hanson, Founder of Zaytuna Institute, USA

 39. His Eminence Sheikh Professor Dr Mustafa Ceric, Grand Mufti of Bosnia and Herzegovina

 40. His Excellency Professor Dr Ekmelledin Ihsanoglu, Secretary General of the Organization of the Islamic Conference

 41. General Mohammad Ali Jafari, Commander of the Revolutionary Guard, Iran

 42. Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Religious Guide of the Islamic Party of Malaysia 

 43. Motiur Rahman Nizami, Ameer of the Jamaat-e-Islami, Bangladesh

 44. Professor Sayid Ameen Mian Qaudri, Barelwi Leader and Spiritual Guide

 45. His Holiness Dr Syedna Mohammad Burhannuddin Saheb, 52nd Da‘i l-Mutlaq of the Dawoodi Bohras 

46. Dr Abdul Qadeer Khan, Pakistani Nuclear Scientist

 47. Professor Dr Seyyed Hossein Nasr, Islamic Philosopher

 48. Abdullah ‘Aa Gym’ Gymnastiar, Indonesian Preacher

 49. Sheikh Mehmet Nazim Adil al Qubrusi al Haqqani, Leader of Naqshbandi-Haqqani Sufi Order

 50. His Excellency Dr Abd al Aziz bin Uthman Altwaijiri, Secretary
8:00 PM | 0 comments | Read More

Gambar Tunang Diana Amir

Alhamdulillah dan tahniah diucapkan kepada pelakon Diana Amir atas pertunangan beliau bersama seorang pendidik bernama Habib Bullah, seorang pensyarah di UiTM Kedah  di Jabatan Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi. Dan dia bukan ustaz yang orang ramai dok bising bising. Fakta tak betul.  Habib ni aku kenai.!!! Sungguh tak sangka. 

##Ada ke orang masak Rendang guna Pes Tom Yam???

##Gadget Bernilai RM10,000 PERCUMA untuk anda!!




Gambar pertunangan Diana Amir dan pasangan yang disiarkan dalam rancangan Galaksi






XL6Wa.jpg (769×429)


##Cara paling superb untuk jimat kredit handphone

##Gayut banyak2...bayar sikit je....sapa tak mahu kan?


Dan ini dia tunang Diana Amir. Dengar kata , kawan kepada seorang blogger terkenal ni. Nak tahu kenalah baca. Klik SINI. Kawan hang rupanya SZ weh. Aku pun kenai Habib ni . Budak bola UiTM Kedah dulu. Sekarang dah jadi lecturer kat Kedah gak. Dia bukan ustaz la..haha
4:30 PM | 3 comments | Read More

9 “Ayat Maut” Wanita Yang Lelaki Perlu Ambil Tahu

Tidak namanya bercita jika tidak ada perselisihan dalam perhubungan . Itu aalah lumrah . Perselisihan dan pergaduhan kecil inilah yang sealunya akan lebih merapatkan pasangan dan membuatkan mereka lebih memahami antara satu sama lain. Ada beberapa “ayat maut” yang sering diungkapkan oleh wanita ketika bergaduh yang perlu diketahui lelaki supaya –pergauhan itu tidak menjadi lebih besar. Sila ambil perhatian wahai lelaki . Anda perlu faham wanita kerana mereka sangat kompleks. Inilah realitinya.

1) Ok. Fine!
Wanita selalu menyebut perkataan ini jika merasa diri mereka betul dan ingin mengakhiri pertengkaran. Lelaki perlu diam. Tak perlu bersuara jika ingin meredakan keadaan.

(2) Bagi saya 5 minit
Hah! Ini memang selalu berlaku. Lebih-lebih lagi kalau nak bersiap keluar pergi jalan-jalan. Amboiiiiiiii. Bukan main lagi nak melaram dan mekap. 5 minit yang mereka cakap sebenarnyer bermaksud 5 jam. Dalam 5 minit yang mereka cakap, lelaki sempat pegi lepak kedai mamak layan bola, balik rumah balik.


(3) Tak ada apa-apa
Ayat ini menunjukkan wanita sedang cuba untuk bertenang dan cuba menyembunyikan sesuatu. Mereka menyimpan perasaan marah dalam hati sebab tak nak memulakan pertengkaran. Biasanya pertengkaran seperti ini berakhir dengan aman.


(4) Pergilah buat! Tadi kata nak sangat!
Ini adalah cabaran bukan kebenaran. Wanita sebenarnyer tidak memberi kebenaran tetapi hanya ingin menduga lelaki. Jadi, jangan buat.


(5) Keluhan kuat Ini sebenarnya adalah satu ayat. Wanita akan bertindak sebegini jika mereka merasakan tiada guna menghabiskan masa untuk bertengkar berkenaan perkara yang tidak patut dan tiada penting baginya.


(6) Tak apa lah
Jika wanita berkata demikian, bermaksud mereka berfikir dalam-dalam tentang bagaimana dan bila anda menerima akibat kesilapan anda


(7) Terima kasih
Wanita berterima kasih kepada anda dan jangan persoalkannya. Jawab saja “sama-sama”. Tetapi jika wanita berkata “terima kasih banyak-banyak ye!”, itu bermakna wanita bukan berterima kasih tetapi menyindir lelaki. Jadi, jangan jawab “sama-sama”… hehehehe


(8) Apa-apa aja lah!
(atau dalam bahasa inggeris, whatever!) Ini adalah cara paling sopan bagi wanita untuk mengatakan F*** You!. Jadi awas ..jangan dapat ayat ini wahai lelaki.


(9) Jangan risau, saya dah tau macam mana nak buat
Wanita berkata demikian selepas mereka berkali-kali menyuruh lelaki berbuat sesuatu perkara tetapi akhirnya mereka yang buat sendiri.


Itulah serba sedikit ayat-ayat maut yang sering diucapkan oleh wanita dalam situasi dan keadaan yang tegang. Apa kata wanita? betul atau tidak .. hanya mereka yang boleh memastikannya …

sumber : facebook (unidentified )

 

7:57 AM | 6 comments | Read More

12 Tanda Lelaki Itu Suka Kepada Anda

Written By Hafiz Rahman on Friday, September 21, 2012 | 5:18 PM



Sebelum ini, aku ada kongsikan tips dan panduan cinta kepada pasangan yang sedang bercinta dan mungkin yang sedang mencari cinta sejati dalam hidup. Adakalanya , orang yang kita suka , tak suka kepada kita, bila orang suka pada kita, kita pula tak suka pada orang tu. Tetapi yang paling heaven adalah apabila kita saling suka menyukai antara satu sama lain. Bagai dunia milik kita berdua. Aicehh terasa jiwang sebentar semasa menaip ni. hehe. 



Ok kalau sebelum ni aku dah berkongsikan 10 Tanda Tanda Wanita Menyukai Wanita yang berguna kepada lelaki dan diakui sendiri oleh kaum wanita , kini aku nak berkongsi pula tanda tanda apabila seorang lelaki tersebut menyukai wanita. 


1. Memerhati Dalam Diam.
Perasaan untuk mengenali seseorang sudah pasti wujud dalam diri lelaki mahu pun wanita. Kadang-kala perasaan ini datang dan pergi dengan sendirinya. Kebiasaannya, hal memerhatikan di dalam diam ini membawa kepada dua perkara, iaitu samaada dia berani atau tidak menegur anda dan adakah hubungan ini dapat diteruskan atau tidak. Semuanya bergantung kepada keberaniannya.


2. Mula Menegur.

Ini adalah langkah pertama dalam perkenalan apabila seseorang itu berani menegur. Mungkin tegurannya nampak remeh dan anda berasa sedikit pelik, tetapi itulah cubaan untuk mengenali anda yang diminati. Anda mungkin boleh menjawab pertanyaannya dengan bersahaja, berbual dengan teruja atau sebagainya bergantung kepada sejauh mana anda mahu mengenalinya. Namun awas, jangan sesekali berkasar jika dia bertanya dengan lembut kerana menyakiti hati seseorang bermakna anda cuba mencari musuh dengannya. Kadang-kala bila hati sakit, macam-macam boleh terjadi.


3. Sentiasa Ingin Dekat.

Biasanya bila anda meminati seseorang, anda akan sentiasa cuba mendekatinya malah ada yang berani mengekori ke mana saja dia pergi. Perasaan ini sebenarnya normal kerana mahu memastikan orang yang diminatinya berada dalam keadaan selamat. Bagi anda pula, janganlah berasa pelik jika didekati atau diekori dalam diam. Namun dalam masa yang sama, anda harus berwaspada kerana kita tidak mengetahui niat seseorang. Adalah lebih baik anda berhati-hati dalam menangani hal ini.


4. Mengajak Keluar.

Ini adalah langkah seterusnya bila anda meminati seseorang. Selain sikap ingin tahu yang mendalam, anda juga tentu mahu mengenalinya dengan lebih rapat lagi. Tentu saja anda mahu mengajaknya keluar sambil bertukar-tukar cerita. Di sini anda perlu lebih berhati-hati. Bermacam-macam perkara buruk boleh berlaku apatah lagi si dia baru dikenali. Sebaiknya jika ingin keluar ambil pendekatan keluar ke tempat ramai orang dan jangan sesekali bersetuju mengikutnya balik ke rumah.


5. Sering Menelefon.

Lumrah hati, apabila kita menyenangi seseorang biasanya kita ingin terus dekat kepadanya. Lantaran itu kita akan berusaha mendapatkan nombor telefonnya dan mahu berbual dengannya. Bila hati sudah suka, apa pun sanggup dilalui termasuklah bil telefon yang melambung tinggi.


6. Dia akan panik jika anda terluka

Jika anda terluka secara fizikal atau mental, dialah orang yang paling risau akan anda. Dia akan lakukan apa sahaja untuk mengubat luka anda.

7. Dia sentiasa mengutamakan anda
Sebagai contoh, ketika anda ingin minta pertolongan dia untuk lakukan sesuatu, dia akan berhenti dari kerja yang dia lakukan dan tolong anda tanpa teragak – agak. Malah, dia juga akan tolong anda dengan bersungguh – sungguh dan  dia juga akan pastikan perkara tersebut diselesaikan dengan segera.


8. Dia ambil masa untuk bertentangan mata dengan anda

Lelaki itu ternyata suka akan anda jika dia mengambil masa untuk bertentangan mata dengan anda. ini kerana dia rasa berdebar – debar untuk menatap wajah wanita yang dia suka.


9. Dia dapat tangkap isi hati anda

Seorang lelaki suka akan anda jika dia tahu apa yang anda fikirkan. Dia tahu anda sedang marah, gembira atau apa sahaja mood yang sedang anda ada ketika itu. Dia sedia mendengar masalah anda dan kadangkala dia akan gembirakan anda dengan bermacam cara jika dia tahu anda sedang sedih.


10. Dia tahu banyak hal mengenai anda

Lelaki akan peka terhadap wanita yang dia suka terutamanya perkara yang di sukai dan perkara yang tidak di sukai oleh wanita tersebut. Jika ada lelaki yang mahir mengenai kesukaan dan kebencian anda, dia sebenarnya suka pada anda.


11. Dia merenung anda ketika anda tidak melihatnya

Lelaki yang suka akan anda, dia akan renung anda ketika anda tidak melihatnya. Dia sangat kagum akan diri anda dan ingin sentiasa melihat anda.


12.Memilih Untuk Berkahwin.

Tidak semua perkenalan diakhiri dengan perkahwinan jika anda tidak serius tentang hubungan ini. Sesetengah orang menyukai seseorang itu hanya sebagai kawan saja tapi ada juga yang serius hingga ke jinjang pelamin. Bagi anda, pilihan itu ada di tangan sendiri. Jika betul dia jodoh, terimalah atau jika tidak, bersedia membuat keputusan paling bijak yang terbaik untuk semua pihak.










5:18 PM | 13 comments | Read More

Shila Amzah Juara Final Asian Wave Di China


Keputusannya untuk berhijab pada Ramadhan lalu ternyata bukan satu keputusan yang akan memberikan kesan kepada karier nyanyianya. Tetapi kini rzeki ternyata memihak kepada Shila Amzah yang baru sahaja menjuarai pertandingan Asian Wave , sebuah pertandingan nyanyian yang mengumpulkan penyanyi dari beberapa negara untuk berentap merebut gelaran juara.


Shila Amzah yang mewakili malaysia ternyata berjaya memukau juri pertandingan sepanjang pertandingan tersebut dari awal sehingga peringkat akhir. Final Asian Wave yang diadakan di China menyaksikan Shila membawakan 3 buah lagu, Gemilang oleh Jaclyn Victor, Grenade oleh Bruno Mars dan sebuah lagu berbahasa Mandarin yang berjaya memikat hati juri dan penonton yang majoritinya berbangsa Cina.


Tahniah kami ucapkan kepada Shila Amzah di atas kejayaanya memenangi pertandingan tersebut. Jom saksikan persembahang Shila Amzah apda final tersebut.




10:35 AM | 0 comments | Read More

Maksud Dan Makna Bacaan Dalam Solat /Sembahyang

Written By Hafiz Rahman on Wednesday, September 19, 2012 | 4:00 PM

image

Solat adalah tiang agama yang menentukan keimanan dan ketetapan hati seorang hama Allah. Di akhirat kelak, solat adalah benda pertama yang akan diajukan oleh Allah SWT kepada manusia ketika dihisab. Rukun Islam kedua ini seharusnya bukan hanya sekadar melakukan perbuatan dan tertib di dalam solat itu sahaja tetapi perlu juga mengetahui maksud bacaan dalam setiap perkara yang dilakukan dalam rukun solat supaya solat lebih khusyuk dan insyaAllah diterima oleh Allah SWT.

Berikut adalah makna makna bacaan dalam solat fardu yang dikerjakan 5 waktu sehari semalam .

Takbiratul-Ihram / Takbir

Allah Maha Besar.

Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabatsahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

4:00 PM | 4 comments | Read More

Cara Buat Solat Sunat Istikharah

istikharah, cara sembahyang istikharah, panduan solat istikharah, soloat sunat istikharah, maksud solat istikharah, doa solat istikharah,

Apabila kita susah atau dalam dilema dalam melakukan sesuatu keputusan , adakah ianya akan membawa kebaikan atau kemudaratan kepada diri, seharusnya kita berserah kepada Allah untuk menentukan baik buruk sesuatu itu kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui tentang hambanya. Pohonlah petunjuk kepada Allah supaya memberikan ilham dan petunjuk kepada hambanya untuk membuat keputusan terbaik.

Solat Sunat Istikharah

Solat ini dilakukan untuk mendapatkan petunjuk, terutama bila seseorang dalam keraguan memutuskan mana yang terbaik diantara dua perkara yang diragukan. Jika timbul keraguan dalam hati untuk memilih atau mengambil keputusan dalam sesuatu perkara, contohnya: apakah aku harus menolak atau menerima? Keraguan makin terasa, keputusan tidak dapat dipastikan setelah melihat masing-masing ada kelebihan dan keburukannya.

Oleh yang demikian, hendaklah menyerahkan pada Yang Maha Kuasa untuk memilihnya. Sebelum seseorang mengambil keputusan ia dianjurkan solat istikharah dua rakaat.

Dengan mengharapkan agar ditunjukkan Allah untuk mendapatkan pilihan yang terbaik. Jika keraguan masih mempengaruhi fikiran untuk menentukan pilihan, ulangilah solat istikharah dan membaca doanya, walaupun pengulangan sampai 7 kali berturut-turut. Selepas itu, bertawakkal kepada Allah, pilihlah salah satu daripadanya, ambillah yang mana arah ‘hati’ lebih cenderung setelah berdoa. Jangan menimbulkan lagi keraguan, yakinlah bahawa itu adalah pilihan terbaik dari yang Maha Kuasa.

Jangan merasa kecewa andai ternyata dalam keputusan yang dipilih menimbulkan keinginan yang tidak disukai. Ingatlah bahawa ini adalah yang telah digariskan pada azali yang tidak dapat dielakkan, besar kemungkinan mengandungi hikmah, membawa kebaikan dimasa akan datang, hendaklah tetap mempunyai husnuz-zan kepada Allah.



Tata Cara Solat Istikharah

Tata cara solat istikharah lebih kurang sama dengan solat subuh, Hanya niatnya saja yang berlainan, iaitu berniat solat istikharah. dilaksanakan sebelum tidur ataupun setelah bangun tidur. Sangat baik dilakukan sesudah lewat tengah malam disaat sunyi, supaya hati lebih khusyuk dalam mengemukakan permohonan kepada Allah. Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak memakai azan atau iqamah.


Lafaz niat:-

Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala

Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala


Rakaat pertama-

Baca surah Al-fatihah dan surah Al-kafirun


Rakaat kedua-

Baca surah Al-fatihah dan surah Al-ikhlas


Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah.

Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”



Doa istikharah

Setelah selesai solat, berdoa seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW:


Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.


Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir

Ertinya:-

“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.

Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.

Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”

Jua boleh mendapatkan maklumat lanjut berkaitan tatacara dan dalil berkaitan di lama web berikut : HafizFirdaus

sumber .

3:46 PM | 7 comments | Read More

Perbandingan iPhone 5 vs Samsung Galaxy S3

Written By Hafiz Rahman on Monday, September 17, 2012 | 11:07 PM

Tidak dapat dinafikan kehebatan iPhone apabila gadget tersebut “sold out” sejam selepas pelancaran. Namun disebalik konflik melanda antara dua gergasi pengeluar gadget pintar dan seteru utama , Samsung telah mengeluarkan satu iklan yang membandingkan kehebatan dan kelebihan keluaran mereka , Samsung Galaxy S3 . iklan tersebut dihasilkan dengan tagline yang sangat catchy dan mudah difahami “It doesn’t take a genius”.

samsung-vs-apple-ad

Iklan ini mampu membuatkan syarikat Apple tak seang duduk kerana pandangan kasar ke atas perbandingan ini jelas dimenangi oleh Samsung. Namun harus diingat  , iphone ada peminatnya tersendiri.

11:07 PM | 2 comments | Read More

Labels

TERKINI (175) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (71) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)