Home » » Tutorial Cara Buat Scrolling Bloglist

Tutorial Cara Buat Scrolling Bloglist

Written By HAZRIL HAFIZ on Monday, October 17, 2011 | 11:32 PM

Lama dah rasa aku tak buat tutorial untuk rujukan kepada para blogger terutama blogger baru . Walaupun mungkin banyak lagi blog lain yang dah buat tutorial untuk mencantikkan dan menambah baik blog dan website, dan mungkin tutorial mereka lebih baik, tapi tak salah rasanya aku nak berkongsi kepada pengunjung blog cikai ni. Okeh hari ni tutorial agak senang tapi memerlukan sedikit editing coding html. Aku nak buat tutorial scrolling bloglist. Apa gunanya scrolling bloglist ni?

image

Scrolling bloglist berfungsi sebagai widget bloglist seperti biasa tapi disertakan dengan scroll yang membolehkan anda access list tersebut hanya dengan menggunakan scroll ball di mouse anda. Ini memudahkan anda untuk meminimizekan ruang di bahagian bloglist. Tak kira berapa ratus bloglist yang anda masukkan, saiz pada gadget tersebut akan kekal pada size ketinggian yang anda akan tentukan dalam tutorial nanti. Okeh jom kita start buat …(tutorial based on blogger new interface)

 

Langkah 1

masuk Dashboard, Template,Edit html, Proceed, dan klik pada Expand Widget Templates

 

##jangan lupa untuk backup /restore template anda terlebih dahulu untuk memastikan sebarang kesilapan semasa coding tidak akan membawa bencana kepada anda terutama kepada yang masih baru dalam memahami coding .

 

Langkah 2

klik F3 ATAU ctrl+F secara serentak dan taip nama bloglist anda. Dalam blog aku, aku gunakan 2 bloglist iaitu  SEO BLOGLIST dan JUST LIKE THEM

 

Langkah 3

cari kata kunci seperti dibawah

<div class='widget-content'>

 

Langkah 4

gantikan kod pada Langkah 3 dengan kod dibawah : (highlight kod di langkah 3 dan gantikan dengan kod ini)

<div class='widget-content' style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>

**ketinggian sidebar bloglist boleh diubah kepada ketinggian yang anda inginkan . Cuma ubah pada height:200px kepada amaun yang anda inginkan (rujuk foto dibawah )

image

Langkah 5

Klik preview dan jika tiada sebarang error. Sila save template baru anda. InsyaAllah akan menjadi seperti dirancang.

 

kalau ada sebarang pertanyaan, boleh terus berhubung di komen atau Facebook aku.

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (173) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (70) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)