Home » , , , » Apa Itu CCRIS Dan Kesan Apabila PTPTN Laksana CCRIS Kepada Peminjam Ingkar

Apa Itu CCRIS Dan Kesan Apabila PTPTN Laksana CCRIS Kepada Peminjam Ingkar

Written By Hafiz Rahman on Monday, August 19, 2013 | 11:19 PM

BERITA “BAIK” kepada peminjam PTPTN yang liat membayar hutang anda. Semua data pinjaman anda akan disenaraikan di CCRIS. Berikut adalah keratan berita dari Malaysiakini

ccris-ctos-dan-blacklist

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan melaksanakan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan ini.


Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh berkata CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.


Menerusi pendekatan ini peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya, kata Idris.
Beliau ditemui pemberita pada majlis mesra bersama pelanggan dan sambutan Aidilfitri PTPTN, di Kuala Lumpur hari ini.


"Institusi kewangan atau bank akan menilai dan menganalisis setiap pinjaman, baki pinjaman, rekod bayaran balik serta bilangan bulan tertunggak yang terlibat. Ini akan mempengaruhi kelulusan permohonan atau jumlah pinjaman," katanya.


Idris berkata pelaksanaan CCRIS tidak bertujuan membebankan peminjam PTPTN sebaliknya mahu menggalakkan budaya pembayaran balik sebagai kemudahan pembiayaan pendidikan kepada generasi seterusnya.

  
Pada masa yang sama, beliau berkata PTPTN merangka beberapa penyelesaian bagi membantu peminjam yang disenarai dalam CCRIS termasuk membayar keseluruhan tunggakan serta membuat komitmen bayaran secara ansuran melalui potongan gaji atau Arahan Tetap bank.


"Selain itu peminjam juga mempunyai pilihan dengan membuat penjadualan atau penstrukturan semula pinjaman mereka yang tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh PTPTN," katanya.


Sehingga 30 Jun lepas PTPTN telah meluluskan pembiayaan pendidikan kepada 2.2 juta pelajar dengan amaun keseluruhan berjumlah RM49.9 bilion.

masih tak tahu apa itu CCRIS?

CCRIS adalah rekod yang disimpan oleh bank negara mengenai keupayaan kredit anda. Anda boleh mendapatkan rekod kredit ini daripada bank negara atau cawangan bank negara di seluruh negara.

Anda hanya perlu membawa Kad Pengenalan dan ibu jari anda. Di sana nanti terdapat sebuah mesin untuk anda masukkan kad pengenalan dan letakkan ibu jari anda di tempat yang dikhaskan.

Maka anda akan mendapat laporan CCRIS anda.

Laporan CCRIS ini akan menunjukkan semua hutang anda yang sedia ada dengan bank.

Di sebelah kanan pula terdapat kotak-kotak yang menunjukkan bulan-bulan pembayaran anda.

0 – pembayaran tepat pada waktunya
1 – pembayaran lewat sebulan
2 – pembayaran lewat 2 bulan
3 – pembayaran lewat 3 bulan

Dan ada satu lagi ruangan “remarks”, dalam ruangan ini akan dinyatakan samada anda pernah menerima perintah mahkamah atau tidak.

Sumber

*******************

Jadi apa kesannya kepada anda??? Kesannya sangatlah mendalam. Peminjam ingkar yang tidak membuat bayaran balik akan disenaraihitamkan oleh institusi kewangan dan segala urusan pinjaman anda tak kira la pinjaman rumah, kereta , peribadi dan apa sahaja akan mengalami masalah untuk diluluskan. Rekod CCRIS ini akan diakses oleh institusi kewangan sebelum membuat keputusan untuk meluluskan sebarang pinjaman kepada anda. Jadi kalau anda tak mampu bayar PTPTN mengikut jadual pinjaman yang dibekalkan, jangan harap la nak pakai kereta baru dan ada rumah baru.

Aku kongsikan sedikit komen salah seorang kawan aku bila ada yang marah sebab ramai mempertikaikan pasal CCRIS ni.

Nak bayar tu xde masalh...tp kos pentadbiran yg melampau2 la una...student xde pilihan lain selain pinjam...so kalo xpnjam xdpt smbg belaja...kalo btul la nk tlg rakyat nyer...bayar jer la yg kite pinjam..tu pon kalo btul nk tlg rakyat agar rakyat x terbeban...ak tgk mcm nk kaot untung jer..byar rm50, rm 35 kos pentadbiran, rm 15 tuk pinjaman..tah la..golongn mcm ak nie...xbrape nk ado...nk x nk kne pinjam...lumrah org hutang..hukumnye wajib bayar balik..kite tiade pilihan tuk menuruskan pelajaran

 

Kami bukan pertikai. Cuma nampak kos pentadbiran tu terlampau tinggi. Kalau siapa yang dah dapat statement PTPTN tau la.

Trend belia kini pulak adalah buat pinjaman untuk berkahwin. Mungkin kesan ini paling dirasai sebab yang buat loan tu dah sah2 la “kurang berkemampuan” dari segi kewangan bukan? PTPTN tak bayar, pinjamantak lulus, kahwin tak boleh. Dan setiap bulan pulak mungkin hanya mampu bayar “interest” PTPTN sahaja.  Sekadar pandangan. Ada pro and contranya pelaksanaan ini.

 

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

1 comment

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (175) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (71) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)