Home » , , , , , » WAJIB BACA! Ulasan Ustaz Azhar Idrus–Orang Bukan Islam Boleh Baca Al-Quran

WAJIB BACA! Ulasan Ustaz Azhar Idrus–Orang Bukan Islam Boleh Baca Al-Quran

Written By HAZRIL HAFIZ on Monday, January 16, 2012 | 10:36 AM

image

Walaupun mungkin isu ini dah lama berlalu, tapi aku tetap nak berkongsi jugak sesuatu yang menarik untuk panduan dan pengajaran agar kita pada masa depan tak melakukan sesuatu yang kita sendiri tak tahu ianya betul atau tidak. Isu berkaitan YB Nga Kor Ming membaca sebaris ayat al – Quran dalam sebuah ucapan beliau pernah menjadi satu isu yang diperdebatkan dan diperbesarkan oleh puak pro UMNO satu ketika dulu dengan mereka pula berlagak menjadi “ULAMA BESAR” dan menjatuhkan hukuman dan mengeluarkan fatwa sendiri menghukum isu tersebut sebagai TIDAK BOLEH walhal tiada hukum dalam Islam melarang perkara tersebut.

Kita dengar apa penjelasan Ustaz Azhar Idrus berkaitan isu ini. Semuanya dijelaskan dengan terang dan mendalam supaya kita boleh memahami berdasarkan kepada ilmu, bukan main hentam dengan pemikiran tak berilmu. Jangan asyik nak mengeluarkan hukum sendiri dan menyalahkan orang lain sedangkan diri sendiri itu sebenarnya buta . Ianya umpama orang buta yang membantu orang buta melintas jalan.

Masalahnya yang diperdebatkan , orang yang membaca al-Quran dikritik, diri sendiri pulak tak mahu mendalami al Quran. Rasa susah bila orang lain baca . Tak ke sesuatu yang bodoh?

Bukan nak bersikap terlalu politik dan memihak kepada pembangkang, tapi kalau perkara perkara yang berkaitan dengan pegangan agama, mengapa pulak kita nak manipulasikan pulak untuk kepentingan sendiri kan? Biarlah kita berilmu kalau kita bercakap kerana bila bercakap tanpa ilmu, kebodohan diri akan lebih terserlah. Dan kalau tak kena pada caranya , boleh rosak akidah mereka. Fikir fikirkan.

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

3 comments

Anonymous
January 17, 2012 at 11:56 AM

JIKA AYAT AL-QURAN EL-KAREEM ITU SENDIRI DI SALAHGUNA DENGAN NIAT UTK RIAK, NIAT KEPENTINGAN POLITIK, NIAT RAIH SOKONGAN, NIAT PERIBADI? ADAKAH TUAN PERNAH MEMPERSOALKAN SOALAN NI PADA ULAMA?

Anonymous
January 18, 2012 at 1:52 AM

kalau bce tafsirannya boleh kot.....tapi kalo nak pegang kitab suci Al quran tuh sindrik yg x leh...coz kter org islam pon nk pegang kitab suci Al quran kne ade wuduk.....sekadar perkongsian...

January 18, 2012 at 12:55 PM

@Anonymous yelah...dia baca je...xpegang pun

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (173) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (70) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)