Home » » 10 Checklist Penting Menghadapi Banjir

10 Checklist Penting Menghadapi Banjir

Written By Hafiz Rahman on Friday, November 25, 2011 | 7:13 PM

banjir yang dah mula  melanda kawasan Pantai Timur nampaknya dah  semakin teruk dengan parasa air dah semakin naik . Jadi penduduk yang kawasan rumah mereka masih belum dinaiki banjir pun perlu lakukan checklist penting menghadapi banjir supaya kerosakan harta benda yang banyak dan kehilangan nyawa dapat dielakkan . Kita tak mau setiap kali terjadi bencana banjir, banyak nyawa terkorban dan harta benda banyak yang rosak. Salah satu sebab utama adalah penduduk yang berisiko menghadapi banjir tak buat persiapan rapi menghadapi banjir. Kat bawah ni aku listkan 10 checlist penting yang perlu diambil berat semasa menghadapi musim banjir. 

  1. Pastikan semua suis elektrik dan suis utama dimatikan
  2. sediakan barang keperluan asas yang paling penting
  3. simpan semua dokumen pentingh dan barang berharga ditempat selamat untuk elakkan kecurian dan kehilangan semasa bencana
  4. awasi anak anda dan jangan biarkan mereka bermain dengan air
  5. pastikan rumah anda berkunci semasa ditinggalkan dan letakkan barang ditempat yang tinggi untuk elakkan air yang meningkat naik merosakkan lebih banyak barang,
  6. bersiap sedia untuk berpindah dan ikut arahan pihak berkuasa jika anda diminta mengosongkan kawasan rumah anda
  7. jangan keluar rumah mengharungi air banjir kerana bimbang dihanyutkan air deras
  8. jangan memandu mengharungi air kerana dikhuatiri kenderaan anda dihanyutkan
  9. simpan air bersih secukupnya untuk kegunaan memasak dan minuman
  10. simpan nombor penting untuk kecemasan (saudara terdekat, pihak berkuasa)

 

Kita doakan semoga banjir yang melanda pada kali ni tak seteruk tahun 2004. Rumah aku masa tu air naik sampai lepas paras tingkap. Habis segala galanya rosak. So ambil perhatian dengan semua checklist di atas ya tuan tuan dan puan puan. Yang kecik kecik tu nasihatkan jangan seronok sangat nak main air. Walaupun seronok tapi risikonya sangat tinggi sebab waktu banjir arus aliran air akan jadi deras di sesetengah kawasan terutamanya kawasan yang rendah. Air dari kawsan tinggi akan masuk kekawasan rendah. Even kereta besar pun air boleh hanyutkan inikan pulak kita manusia yang kecil ni. Mohon dijauhkan.

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (175) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (71) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)