Home » , , , , » JAKIM Sahkan Dialog Hantu Bonceng Tidak Persenda Nabi Muhammad

JAKIM Sahkan Dialog Hantu Bonceng Tidak Persenda Nabi Muhammad

Written By HAZRIL HAFIZ on Monday, September 26, 2011 | 5:18 PM

Dipetik dari Mstar Online

KUALA LUMPUR: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengesahkan dialog mengenai syahadah dalam filem Hantu Bonceng tidak mempersendakan Nabi Muhammad.

Pengesahan itu dibuat setelah pegawai jabatan berkenaan menonton filem itu, kata Pengerusi Lembaga Penapis Filem (LFP) Datuk Raja Azahar Raja Abdul Manap.

Beliau berkata dalam babak pelawak terkenal Zizan yang sedang terlantar di hospital selepas kemalangan jalan raya yang menyebabkan wanita yang membonceng motosikalnya maut, Zizan telah mengucap kalimah syahadah setiap kali muncul wajah wanita yang maut itu.

"Dalam kesemua kalimah (Zizan) ada elemen berhenti sekejap. Oleh itu, tidak timbul sama sekali isu mempersendakan syahadah kerana perkataan syaitan tidak disebut dalam satu nafas," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

"LPF sejak kali pertama menapis filem ini telah memberi perhatian yang teliti sebelum membuat keputusan. Lembaga sentiasa berpegang kepada empat elemen utama dalam sesuatu penapisan iaitu keselamatan dan ketenteraman awam, keagamaan, sosio budaya, ketertiban dan ketatasulisaan.

"Dalam isu ini elemen keagamaan telah diberi perhatian cermat dan teliti oleh lembaga," katanya.

Sebelum ini Dewan Pemuda PAS Malaysia dan pelbagai pihak dalam media massa serta blog mendakwa bahawa LPF cuai membuat tapisan sehingga filem itu diluluskan untuk tayangan di pawagam. – BERNAMA

Ahmad Idham gelak besar la lepas keluar statement ni kan. Makin bangga la dengan statement beliau sebelum ni sebab sekarang dah terbela statement dia tu. But seriusly, bukan nak cari pasal or nak membesarkan isu ni, even benda ni dah disahkan tak mempersendakan Nabi Muhammad or Islam, maybe lepas ni akan ada syarat syarat yang lebih ketat dalam pembikinan sesebuah filem. Jangan nak main hentam ja sebab nak bagi filem laku. Dan kalau perasan sekarang, satu lagi cara nak buat filem laku ada dengan adegan “lucah” .Tengok la filem yang bakal keluar lepas ni iaitu Klip 3gp .Tajuk pun dah tah hape hape. Hopefully Malaysia tak jadi macam Hollywood yang masukkan aksi aksi ranjang “keterlaluan” dalam filem.

Tertarik dengan komen yang ada dalam entry BlogAmmar

image 

ada yang sentap ke?

image

rasanya dah tak lama lagi dah adegan cium mulut akan ada dalam filem Malaysia.

Bagi aku, aku tak salahkan Zizan sebab Zizan berani tampil mintak maaf dengan public. Satu contoh baik untuk diteladani. Tapi aku geram dengan pengarah dia tu yang sombing ya amat. Tapi tak pa, isu dah selesai. Tarik tangan yang menuding orang lain. Be better than before . Entry berkaitan :  ISU ZIZAN HINA ISLAM : VIDEO HANTU BONCENG HINA ISLAM

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

1 comment

September 26, 2011 at 10:09 PM

lepas isu ni terus jd x minat nk tgk filem ni. w/pn katanya bukan dlm 1 nafas kalimah syaitan disebut, tp sy tetap merasakan ianya mempersendakan Rasulullah...apakah ertinya kepas ni kita boleh sebut mcm tu? mengucap then stop kejap dan sambung syaitan?... Alasan yg digunakan sbb xnk nmpk perjuangan PAS tu betul.

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (173) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (70) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)