Home » , , , , » Gambar Perbezaan Kurma Tiruan Dan Kurma Asli

Gambar Perbezaan Kurma Tiruan Dan Kurma Asli

Written By Hafiz Rahman on Monday, August 22, 2011 | 5:39 AM

Gambar Kurma tiruan (RM1)Gambar PERBEZAAN kurma tiruan (kiri) dan kurma asli yang kelihatan segar.

GEORGE TOWN – Permintaan tinggi buah kurma semasa bulan Ramadan menyaksikan ada segelintir peniaga mengambil kesempatan dengan menjual buah kurma yang dicampur dengan bahan pemanis.


Kebiasaannya, cara ini diamalkan oleh peniaga yang menjual buah kurma secara pukal atau timbang dengan harga yang lebih rendah.


Difahamkan, peniaga atau pemborong ini mengimport buah kurma yang berkualiti rendah secara pukal sebelum diproses bagi membolehkan buah kurma ini dijual semula.


Menurut Laporan dari kosmo , buah-buah kurma ini digaul dengan gula merah dan disimpan beberapa lama untuk sebati sebelum dicampur semula dengan buah kurma kualiti sederhana.


“Hasilnya, buah kurma kualiti rendah ini akan terasa manis seperti kurma sebenar (buah kurma yang berkualiti baik) tapi sebenarnya ia telah dicampur gula merah.


“Buah kurma jenis ini dijual secara timbang dan banyak dijual di kedai-kedai runcit atau gerai kaki lima sepanjang Ramadan,” ujar sumber yang memberitahu pernah mempraktikkan kaedah tersebut.-Kosmo


#aduhai buah kurma pun nak fake jugak ka?sebelum ni kita dah dengar telur ayam tiruan. Sekarang kurma pun jadi mangsa. Orang yang gilakan duit ni sanggup buat apa saja untuk kaut keuntungan . Dalam bulan ramadhan yang mulia ni pun sanggup lagi nak menipu orang ramai . Entah la apa nak jadi sekrang ni.

Agak kalau tak yakin. Cuma makan je kurma Yusuff Taiyyob . Jangan beli kurma murah murah kat pasar malam. Kurma Yuta walaupun mungkin mahal sikit, tapi terjamin keasliannya dan rasa pun beribu ribu kali lemon lebih sedap dari kurma biasa.

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

1 comment

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (174) ARTIS (114) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (71) DIARY (69) politik (68) INFO (64) Video (64) BERITA SUKAN (61) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (34) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (25) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)