Home » , , » Lagu Bawaku Pergi – Zizan Dan Kaka Diharamkan Kerajaan

Lagu Bawaku Pergi – Zizan Dan Kaka Diharamkan Kerajaan

Written By Hafiz Rahman on Friday, March 30, 2012 | 6:39 PM

zizan dan kaka, bawaku pergi. bawaku pergi diharamkan, lagu zizan diharamkan, lagu zizan dan kaka, lagu diharamkan keraajaan, lirik lagu bawaku pergi zizan dan kaka


Kecoh dengan kisah Lagu Zizan dan Kaka bertajuk Bawaku Pergi dikatakan mendorong remaja lari dari rumah macam yang berlaku semenjak dua menjak ni. Penulis lagu tersebut, Malique terkilan kerana Kerajaan mengharamkan lagu berkenaan tanpa memberi peluang kepada pihak Malique untuk memberi keterangan dan keputusan dibuat tanpa ada langsung penilaian lengkap oleh panel penilai . Berikut adalah komen Malique berkaitan isu ini :

Pagi tadi, Zizan menelefon saya, mengatakan surat dah diterima dari kerajaan, lagu BAWAKU PERGI harus dihentikan penyiarannya. Tanpa perbicaraan, tanpa peluang tertuduh untuk membela diri. Tidak adil, saya merasakan bahawa Zizan, Kaka dan saya telah ditindas. Keputusan dilakukan oleh individu, panel (jika wujud) yang tidak adil, cetek dan berkepentingan politik.

Pada tahun 1998, saya menulis lagu PERGI JAUH untuk isteri saya. Lagu itu berkisarkan kami yang berangan-angan untuk pergi bercuti di tepi pantai Bali. Pada tahun 2012 pula, saya menulis lagu BAWAKU PERGI sebagai susulan kepada lagu PERGI JAUH. Lagu ini berkisar mengenai kehidupan saya yang setelah beberapa tahun berkahwin tapi masih sibuk dengan kerja dan jarang-jarang dapat pulang bersama dengan isteri. Lagu ini dicipta dari point of view si sang isteri untuk suaminya. Sang isteri berangan-angan mahu bercuti ke Tibet/Nepal sebagai tempat berbulan madu. Kerana itulah datangnya ayat, ‘puncak dunia kita duga’.


Setiap orang yang mempunyai asas geografi, akan tahu yang puncak dunia adalah di Himalaya. Di situ jugalah wujudnya haiwan mitos Yeti yang dikatan mendiami tanah tinggi di situ. Mengapa semua ‘pentafsir profesional’ gagal untuk mengulas tentang bait tersebut? Saya selalu mengidam untuk pergi ke Indochina melalui jalan darat, ‘pergi lebih lama, pergi lebih jauh’. Saya tiada masa untuk meletakkan diri saya dalam fikiran seorang remaja kerana zaman itu telah lama saya tinggalkan.


Saya menulis sebagai seorang dewasa dan jika ada pihak kurang matang yang mendengar lagu saya dan bertindak bodoh, itu bukan hal saya. Saya gemar mengembara, dunia ini ada 196 negara, dan sempadan dunia saya tidak berakhir di Siam. Saya mempunyai kebebasan untuk mengembara dan menceritakannya kepada sesiapa sahaja.

Pada asalnya, lagu BAWAKU PERGI adalah lagu Ella featuring Malique tetapi ditukar kepada Kaka & Zizan atas permintaan Zizan sendiri. Dia menyukai lagu tersebut dan tiada timbul persoalan langsung tentang ‘niat’ lagu tersebut. Jika lagu ini diharamkan, tanpa disoal, tanpa dibicara, saya menuntut keadilan dari KERAJAAN MALAYSIA yang telah menghukum rakyatnya dan menidakkan hak dan kebebasan saya untuk bersuara.

Orang yang patut diharamkan adalah orang yang mengusul perkara ini. Memalukan, pakcik. Saya tiada masa untuk berbalah dengan manusia yang negatif, lemah dan sangat senang dibunuh dengan kata-kata. Salahkan diri sendiri, jika dah membesarkan anak selama 20 tahun tapi dengar lagu 4 minit, dia dah lari. Be strong pakcik, bukan semua benda dalam dunia ini berniat untuk mencederakan anda dan keluarga anda.


Saya juga ada kehidupan saya sendiri. Its just a song. If you dont like a certain food, you just leave it. You dont go around telling the whole country that they shouldnt taste it too. To whomever it may concern, you can start by being fair if not smart. Don’t let the world laugh at you over another childish issue blown out of proportion. Jangan senang-senang nak haramkan sesuatu dan menutup periuk nasi orang.


Saya ada soalan terakhir untuk semua. Siapa yang sebenarnya negatif?

Kalau isu sebesar ini nak dibesarkan, kenapa tidak dari dulu perkara macam ni dibuat? Aku baru je dengar lagu ni di radio tadi dan aku tak rasa pun lirik liriknya boleh buatkan remaja lari dari rumah. Kalau dah dengar lagu boleh terpengaruh nak lari rumah bagai , apa yang ibu bapa buat? Nak salahkan lagu bila anak lari? macam Malique kata “Salahkan diri sendiri, jika dah membesarkan anak selama 20 tahun tapi dengar lagu 4 minit, dia dah lari.” Aku tak rasa ada unsur negatif dalam lagu ni. Lagu Miss Nina dengan Colby O Donnis rasanya lebih bersifat negatif dan lebih “barat” . Kenapa masa tu diam ja? Tak haramkan pun . Mungkin sebab lagu tu menunjukkan Malaysia boleh berkolaborasi dengan artis Hollywood kot? Boleh naikkan nama Malaysia dimata dunia.

Kalau la sebuah lagu boleh memberi kesan yang sangat dalam, kenapa jugak lagu Jalil Hamid dulu tak diharamkan . Mungkin boleh menjejaskan industri ayam di Malaysia sebab setiap bahagian yang dimakan bawak efek negatif pada diri (cuba dengar balik lagu Ayam ) . Lawak pun ada bila difikirkan balik sebuah lagu boleh bawak impak yang sangat besar . Rasanya , banyak lagi benda lain yang Kerajaan perlu haramkan sebelum benda benda macam ni dia nak haramkan. Tu pendatang asing tu , haram jugak, tapi diberikan IC pulak? Apa citaa?? Monyet dalam hutan disusukan, dimanjakan, ditatang , anak kat rumah mati kebulur, kelaparan. 


Bawaku Pergi- Zizan & Kaka

sumber rujukan:

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

5 comments

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (175) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (71) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)