Home » , » Tips Blogging Lengkap Untuk Blogger Baru: Edisi Widget Penting

Tips Blogging Lengkap Untuk Blogger Baru: Edisi Widget Penting

Written By HAZRIL HAFIZ on Friday, July 15, 2011 | 12:43 PM

 

tips

Dah beberapa kian lama abadnya aku tak buat entry yang agak memberi pekdah dan manfaat kepada sekelian rakyat jelata Blogger sekelian alam. Asyik merapu merapan dan makan trafik dari entry SEO yang kebanyakannya dikopipes dari blog dan website lain. Ofkos la kopipes sebab entry SEO memang kebanyakan orang kopipes ja dari sumber utama. Cuma mungkin reedit sikit sikit tapi ada jugak sesetengah yang tak malu mengaku dia punya. watdehellizit?

 

Hari ni, aku dengan rasa baik (baik ke?) nak berkongsi beberapa tips or perkara yang seorang orang or manusia yang baru nak berjinak jinak dan bermanja manja dengan kehidupan blogging  ni perlu buat masa nak start berblogging or buat blog.

 

TIPS 1 : WIDGET PENTING SAHAJA

Normally seorang blogger baru yang sedang mendesign untuk mencantikkan dan kadang kadang memburukkan dan melingkup  blog masing masing akan letak widget widget sebanyak mungkin dalam blog masing masing. Kadang kadang tu widget yang tak pernah aku tengok pun ada disumbat masuk. Siap ada bela macam macam jenis binatang lagi dalam tu. Ikan, tikus, kucing, rimau, landak laut, lintah, dan kalau boleh lipas kudung pun nak bela dalam belog. Lipas kudung kategori natang gak ann???wateva la. Semua tu hanya memberatkan bog anda dan buatkan orang rasa menyampah nak menunggu loading lama lama tambah pulak kalau pakai berukben memang rasa nak baling laptop keluar tingkap je.

 

Pasangkan widget widget yang penting penting pun dah cukup . Orang masuk blog kita bukan nak tengok widget widget tu or nak main main  dengan natang peliharaan dalam tu. Lagi bess main tamaguchi tak pun main bunuh bunuh burung kat Angry Bird lagi besss. Antaraa widget widget yang penting Yang perlu ada adalah :

  1. Follower : penting sebab kalau tak ada camana orang nak follow.
  2. Archive : kalau dibahasamelayukan jadi la arkib or gallery means semua segala mak nenek entry yang dibuat . Maybe orang akan tertarik dengan entry entry sebelum sebelum ni yang mungkin lagi bess dari entry hari ni.,
  3. Advertorial : mostly blogger baru akan guna nuffnang. Nuffnang ni kira macam pencetus la untuk berjinak jinak untuk dapatkan pulus melalui blogging. After dah popular, nuffnang akan dilupakan seperti yang dibuat oleh segelintir blogger “hebat” yang mula mengutuk nuffnang  lepas trafik dah mula tinggi
  4. Shoutbox. Cara nak pasang shoutbox ni melambak lambak blogger lain dah buat. Pergi google je jangan nak jadi pemalas sangat . Shoutbox ni penting jugak sebab kita tau orang ada datang blog kita. Tak tahu la pulak kalau ada yang dah pasang sebulan tapi langsung tak ada orang post kat situ. Sumpah kesian. Tapi mustahil lah..

 

itu 4 yang aku rasa paling penting. Yang lain lain pun penting tapi tengok pada keadaan la. Kalau berat sangat tak payah la letak. Simple is better. Mudahkan pembaca anda.

 

Tips Blogging Lengkap Untuk Blogger Baru akan bersambung dalam edisi berikutnya iaitu Edisi Menulis Entry..so stay tuned here…jangan lupa bookmark page ini. Cuma tekan Ctrl + D dan tekan DONE..siap!!tq sebab sudi baca. Kalau suka boleh la like entry ini..

Kongsi Cerita Ini Bersama Rakan

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here..=)

Labels

TERKINI (173) ARTIS (116) TIPS BERGUNA UNTUK ANDA (85) DEDAH (74) FACT (70) DIARY (69) politik (69) INFO (66) Video (65) BERITA SUKAN (63) GOSIP TERKINI (44) HIBURAN (44) RENUNGAN (38) DESIGN (35) BLOG REVIEW (33) PRODUCT REVIEW (32) PENDIDIKAN (29) PANDUAN (28) tutorial (27) MAKLUMAN (26) TIPS BLOGGING (21) EVENT (20) Gadget (17) AGAMA (15) PERMOHONAN (15) HEADER DESIGN (12) CINTA (11) STATISTIK BLOG (6) SITEMAP (1)